اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | پنج‌شنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۶

هرمزگان ، پیشرو در توسعه صنایع دریایی کشور - نمایش محتوای خبر

 

 

هرمزگان ، پیشرو در توسعه صنایع دریایی کشور

ایران با دارا بودن حدود 3 هزار کیلومتر خطوط ساحلی ، دسترسی به آبهای آزاد ، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب حلقه اتصال کشورهای آسیای میانه و قفقاز به دریا نقش بسزایی در حمل و نقل دریایی دارد .

به باور کارشناسان این مزیت کشور موجب شده است تا صنایع دریایی جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورمان داشته باشد .

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانودری کشور می گوید : توسعه دریامحور ضرورتی ملی است که توجه به آن زمینه استقرار مردم را در نوار ساحلی فراهم می کند .

سعید نژاد می گوید : در برنامه ششم توسعه کشور به توسعه دریامحور به ویژه سواحل مکران (جاسک تا چابهار) توجه ویژه ای شده است .

هرمزگان با دارا بودن نزدیک به 900 کیلومتر مرز دریایی نقش بسزایی در توسعه صنایع دریایی دارد.

وجود خلیج فارس و دریای عمان این امکان را به هرمزگان داده است تا تبدیل به پایتخت صنایع دریایی کشور شود .

هم اکنون 10 کارگاه قایق سازی ، 21 کارگاه لنج سازی و 13 کارگاه شناور سازی فایبرگلاس و مجتمع کشتی سازی فراساحل (ایزوایکو) در استان فعال است .

مدیر عامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل می گوید : این شرکت با داشتن حدود 1100 هکتار خشکی ، 380 هکتار حوضچه آرامش ، 3 هزار و 300 هکتار خط اسکله با آبخور بین 8 تا 16 متر بزرگترین کارخانه کشتی سازی کشور است که سهم مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد .

رضائیان می افزاید : این شرکت ظرفیت ساخت چهار فروند کشتی بیش از 350 هزار تنی بطور همزمان ، تعمیر 60 فروند شناور با ظرفیت 80 هزار تن و تعمیر 150  شناور با ظرفیت 2 هزار و 500 تن را دارد .

این شرکت در کنار تعمیر کشتی ها توانسته است با ساخت سه کشتی اقیانوس پیمای کانتینربر ایران اراک ، ایران شهرکرد و ایران کاشان هر کدام با ظرفیت حمل 2200 کانتینر و ساخت کشتی 35 هزار تنی نفتی ایران فهیم و ساخت جکت ها و سکوهای نفتی تحول مهمی را در زمان تحریمها در کشور ایجاد کند .

مدیر عامل ایزوایکو همچنین می گوید : همه مراحل ساخت کشتی ها ، جکت و سکوهای نفتی توسط دستان نیرومند متخصصان داخلی صورت گرفته است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با قاطعیت می گوید : اجازه نمی‏دهیم تأمین و تولید هیچ محصول دریایی قابل ساخت در داخل به خارج سپرده شود .

نعمت زاده می افزاید : ارائه طرحهای دارای توجیه اقتصادی و منطقی نیز بهترین راه حل سازندگان کشتی و تجهیزات دریایی برای دریافت سفارش است .

وی می گوید : سفارش ساخت ، طراحی ، مهندسی و یا خدمات شناورها به شرکتهای داخلی مهمترین حمایت از متخصصان و کارشناسان داخل کشور است .

نعمت زاده می افزاید : استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای حمایت بیشتر از صنایع دریایی کشور از دیگر راههای توسعه و تقویت این بخش است .

یکی دیگر از مراکز شناور سازی تاثیرگذار در هرمزگان شرکت مدکندآلوی قشم است که شناورهای کاتاماران آن هم اکنون در مسیر دریایی قشم – بندرعباس در تردد اند .

مدیر عامل این شرکت تعاونی می گوید : این شرکت قادر به ساخت شناورهای آلومینیومی ، فولادی و فایبرگلاس تحت کلاس و نظارت مشهورترین مؤسسات رده بندی دنیا است .

پاکوهی قشمی می افزاید : این شرکت غیر از تعمیر شناورها ، ظرفیت تولید سالانه 14 فروند شناور آلومینیومی 40 نفره کاتاماران و 120 فروند شناور فایبرگلاس 20 نفره را دارد .

آنچه مسلم است صنایع بزرگی مانند کشتی سازی به لحاظ گستردگی فرآیند و نیاز به حجم سرمایه‌گذاری‌ سنگین ، بدون حمایت‌های دولت نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد .

بومی شدن ساخت و تعمیر کشتی ها و توسعه صنایع مرتبط با آن در آینده ایران را به یکی از قطب های عمده صنایع دریایی تبدیل می کند .