نگهداری از خودرو در گرمای تابستان

این روزها هوا آنقدر گرم شده که شرایط را برای دارندگان خودرو نیز سخت تر کرده است.گرم شدن زیاد قطعات ماشین می تواند موجب خسارت و یا از بین رفتن آن شود. پس بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع آن دانست و تدبیری برای نگهداری خودروی خود اندیشید. برای محافظت از خودروی خود در تابستان بد نیست به این نکات توجه کنید.

                  

 در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و به گونه ای تنظیم کنید که دمای سیستم خنک کننده موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم های جرقه زنی و خنک کننده و رفع عیب آن ضروری است.

 

نکته دوم اینکه: هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید. برخلاف نظر اغلب تعمیرکاران و رانندگان وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان نیز ضرورت دارد و باعث می شود موتور در ساعات اولیه صبح و پس از روشن شدن، به سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند.

 

 اگر فکر می کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می شود از سالم بودن آن مطمئن شوید. سپس بقیه سیستم خنک کاری از جمله رادیاتور، پمپ خنک کاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.

 

 و اما نکته سوم: سیستم کولر خودرو را بازدید و سرویس های مربوط به آن مانند شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر را انجام دهید. از آنجا که روشن بودن کولر، توان زیادی از موتور گرفته و باعث ازدیاد دمای موتور و مصرف سوخت می شود، بهتر است از کولر به صورت بهینه استفاده شود.

 

 در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است حتما آن را تعویض و از روغن های مناسب فصل یا چهارفصل استفاده کنید.

 

 قبل از اضافه کردن ضد یخ به سیستم خنک کننده از سلامت و کارآیی قسمت های مختلف سیستم خنک کاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگ ها و درب رادیاتور مطمئن شوید.

 

 با باز کردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی بایدتمام مسیر گردش ضد یخ را با آب یا محلول های ویژه شستشو دهید. همچنین بدنه بیرونی رادیاتور باید به وسیله برس پلاستیکی نرم و محلول آب و صابون شسته شود تا عبور هوا از میان پرده های رادیاتور بهتر انجام پذیرد.

 

نکته بعدی اینکه: پس از انتخاب ضد یخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن حجم خنک کننده، مقدار ضد یخ مورد نیاز را داخل رادیاتور بریزید. شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول 50 درصد حجمی آب و 50 درصد ضدیخ را به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها توصیه و به کارگیری آن را در مدت سال تاکید می کنند.

 

 

 و نکته آخر اینکه: آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا در قسمت های مختلف رسوب نگیرد. به ازای هر هزار کیلومتر یا هفته ای یک بار باید سطح مایع داخل رادیات بازدید شود. زمان تعویض سیال خنک کننده در شرایط عادی معمولا سالانه یا پس از طی مسافت 30 هزار کیلومتر است.