اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | پنج‌شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶

جولان شترها درجاده های هرمزگان - نمایش محتوای خبر

 

 

جولان شترها درجاده های هرمزگان

هرمزگان یکی از مناطق مهم پرورش و نگهداری شتر در کشور است.

از 150 هزار نفر شتر در کشور 21 هزار نفر در استان هرمزگان زندگی می کنند.

وجود عرصه های بیابانی ، هوای گرم و خشک و شنزار ، این استان را به مکانی مناسب برای پرورش و زندگی شتر تبدیل کرده است.

یک میلیون و 565 هزار هکتار از مساحت هرمزگان معادل 21 درصد را بیابان تشکیل می دهد.

این ظرفیت موجب علاقه مردم به پرورش شتر و زنده نگهداشتن شغل اجدادیشان شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید : حدود 2 هزار نفر در استان به پرورش شتر مشغول اند.

پورطرق می افزاید : شترداری در هرمزگان با فرهنگ مردم هرمزگان عجین است.

حاج احمد شتردار قشمی می گوید : در هر خانه ای باید 5 شتر باشد ، ما نگهداری از شتر را سنت پیامبر (ص) می دانیم.

شترداری در این استان به جز تولید گوشت و شیر در مراسم عروسی ، سوارکاری ، گردشگری ، تهیه کیف ، کفش و زین هم کاربرد دارد.

توجه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شترهای ایرانی بویژه شتر جمازه و صادرات آن علاقه به پرورش آن را بیشتر کرده است.

ناصر حیدری پوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان درباره ارزش صادراتی شتر می گوید : سالانه 200 نفر شتر به ارزش2 هزار و 400 میلیون تومان به کشورهای خارجی صادر می شود.

مناطق کویری و نیمه کویری شهرستان های سیریک و جاسک بهترین زیستگاه برای پرورش شترها در هرمزگان است.

50 درصد از شترهای هرمزگان نیز در این مناطق زندگی می کنند.

اما جولان شترهای قاتل در جاده جاسک - میناب و سیریک بیشتر است و موجب تصادف و کشته شدن شمار زیادی از هرمزگانی ها شده است.

فرمانده پلیس راه هرمزگان از افزایش دو درصدی تصادف با شتر در 8 ماه امسال خبر می دهد.

سرهنگ اسفندانی می گوید : در این مدت 10 فقره تصادف با شتر رخ داده است که براثر آن 5 نفر کشته و 22 نفر زخمی شدند.

وی می افزاید : در سه سال گذشته در 22 فقره تصادف با شتر در استان 28 نفر کشته و 92 نفر زخمی شده اند.

اغلب این تصادفها در شب و تاریکی رخ می دهد که شترها در حال چرا از کنار گذر جاده ناگهان به جاده می آیند و مانند یک کوه در برابر راننده خودرو قرار می گیرند.

وزن این شترها معمولا بین دو تن تا چهار تن است و می تواند یک خودرو را له کند.

دو هفته گذشته رئیس دادگستری جاسک نیز بر اثر تصادف با شتر جان باخت .

کشته شدن ناخدای ارتش نیز نمونه از دیگر این حادثه هاست.

سرهنگ محمد شریفی معاون اجتماعی نیروی انتظامی هرمزگان می گوید : جاده شهرستانهای میناب به جاسک و بشاگرد به دلیل تردد حیوانات اهلی به ویژه شترهای سرگردان چوپان یکی از خطرناک ترین جاده های استان هرمزگان است.

این شترهای سرگردان ، شب ها در جاده ها پرسه می زنند و جان انسانها را می گیرند و صاحبی نیست که مسئولیت این حادثه را برعهده بگیرد و بازماندگان این تصادف، نمی توانند خسارتی دریافت کنند.

اما راهکار چیست و چه باید کرد؟

هاشمی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان پلاک کوبی شترها را یکی از بهترین راهها برای ساماندهی شترهای سرگردان اعلام می کند.

پلاک کوبی شترها ساربان آن ها را مشخص می کند و در زمان بروز حادثه برای پرداخت خسارت مسئول آن مشخص می شود.

اما شنیده شده بسیاری از شترداران علاقه ای به این کار ندارند و علامتی که بر روی بدن و گوش شتر وجود دارد راپس از تصادف با بریدن گوش شتر محو می کنند.

برخی راننده ها که در این مسیر تردد می کنند از وجود شتر بی اطلاع هستند و اگرهم به تابلوهای محل تردد شتر توجه کنند، شترها ازمسیرهای دیگرخود را به جاده می رسانند و منجر به تصادف می شوند.

رئیس اداره ایمنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان گوید : از بندرعباس تا جاسک در هر 20 کیلومتر یک تابلوی خورشیدی هشدار برای رانندگان نصب شده است.

رازمند می افزاید : امسال 50 تابلو با زمینه فسفری در استان و بیشتر در حوزه شرق نصب شده است.

وی نصب تابلو را فقط برای هشدار رانندگان می داند و می گوید : راننده هرچه مراقب باشد اما آمدن ناگهانی شتر به جاده حادثه ایجاد می کنند.

اما شترداران ساماندهی شترها و ایجاد ایستگاههایی برای نگهداری آن ها بویژه در شب را از بهترین و مهمترین راهکارها اعلام می کنند.

اصغر یکی از شترداران اهل جاسک می گوید: مکان برای نگهداری شترها نداریم ، آبشخور برای شترها نیز کم است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: 8 ایستگاه شترداری با ظرفیت هر یک بین 150 شتر در هرمزگان ایجادشده است که خدمات سمپاشی، پلاک کوبی، تامین آب شرب و علوفه در این ایستگاهها صورت می گیرد.

پورطرق می افزاید : از این شمار 4 ایستگاه در جاسک ، 2 ایستگاه در سیریک و در بندرعباس و میناب نیز هر کدام یک ایستگاه وجود دارد .

وی می گوید : دولت اوایل سال 90 طرح جامع شترداری را با هدف ساماندهی شترها تصویب کرد که شترداران موظف شده‌اند تا برای گله‌های شتر خود ساربان تعیین کرده و از ورود آنها به جاده‌ها جلوگیری کنند .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه می دهد : در مقابل ، دولت نیز برای تأمین علوفه ، آب شرب ، سمپاشی و پلاک‌گذاری شترها به شترداران کمک می کند.

پور طرق می گوید : 2 هزار نفر شتر در استان ساماندهی و پلاک کوبی شده است و برای آنها ساربان مشخص شده است.

نصب شبرنگ بر روی گردن و پاهای شترها نیز از راهکارهای دیگری است که در استان هرمزگان در حال اجرا است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای هرمزگان می گوید : از نیمه دوم سال 95 تا کنون برای هزار و500 نفر شتر شبرنگ نصب شده است.

هاشمی می افزاید : شبرنگ در شهرستانها برای نصب وجود دارد اما مراجعه کننده ای نیست.

جاسم شتردارجاسکی می گوید : این شبرنگ ها موقتی است و پس از چند مدت از بین می رود.

عبدالسلام یکی دیگر از شترداران سیریکی هم می گوید : هنوز شبرنگ در این شهرستان توزیع نشده است.

فرمانده پلیس راه هرمزگان نصب شبرنگ بر روی گردن و پای شترها را برای کاهش تصادفات مناسب ارزیابی می کند و می گوید : طرح شیب شیروانی ، ساخت مانع و خاک ریز و فنس کشی از جمله طرح های دیگری هستند که می تواند خطر تصادفات با شتر را کاهش دهد.

سرهنگ اسفندانی می افزاید : در بلند مدت باید طرح شیب شیروانی و ایجاد گودال پشت خاک ریز برای ترس حیوان از حضور در جاده ایجاد شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اما همه این راهکارها را موقتی می داند و می گوید : باید برای جلوگیری از ورود شترها، اطراف جاده ها گاردریل کشیده شود .

پورطرق با انتقاد از احداث جاده ها بدون توجه به زیستگاه شترها می افزاید : تغییر نحوه پرورش شتر از حالت کوچ کنندگی به پرورش در ایستگاهها و دادن تغذیه کمکی برای کاهش تردد آنها در جاده ها را از دیگر راهکارهای مؤثر می داند.

وی مبارزه با این پدیده اجتماعی را زمان بر می داند و می گوید : اخیرا به فرمانداری ها ، دهیاری ها و اداره جهادکشاورزی شهرستان ها اطلاعیه ای مبنی بر شناسنامه دار کردن شترها و دام ها فرستاده شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مشکل دیگر را شترهای سرگردانی می داند که برای حمل قاچاق از مبادی غیررسمی وارد استان شده و رها شده اند.

به هر روی تصادف با شتر تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است ، غیر از جاده های نا ایمن اکنون این حیوانات نیز جان انسان ها را در جاده ها می گیرند.

دبیر : سمانه فلاح کاظمی